zondag 13 januari 2013

Sociale bibliotheekcatalogi

Hallo allemaal,

Wat een evolutie dat bibliotheekcatalogi ondergaan! Van een eerder eenrichtingsverkeer (catalogi naar gebruiker toe) naar een tweerichtingsverkeer (wisselwerking tussen catalogi en gebruiker). De bibliotheekcatalogi zijn de dag van vandaag niet enkel een bron van informatie maar ook een waar sociaal medium geworden.

Persoonlijk vind ik het heel interessant dat er ook mogelijkheid bestaat waarbij gebruikers een inbreng kunnen hebben in de catalogi, maar ik denk (ben niet zeker) dat er nog veel gebruikers niet weten wat "my discoveries" wil zeggen en/of hoe deze te gebruiken. Misschien wel handig om eerst via een blog een aparte handleiding te geven over het voordeel van en het hoe te gebruiken van "my discoveries" en ook andere sociale bookmarking icoontjes bv delicious, hyves, diggita, enz.

Wat tagging betreft vind ik deze een verrijking voor bibgebruikers dat ze deze nieuwe tags kunnen toevoegen aan catalogi. Ook tussen collega's kan door middel van sociale media interessante tags doorgegeven worden.

Door gebruik te maken van sociale media zoals onder andere YouTube, Slideshare, Screencast, Blogger, enz. kan je de catalogus zelf promoten op het sociale web en delen met andere mensen. Omgekeerd zou ik gebruik maken van bijvoorbeeld Facebook, LibraryThing, Blogger, RSS waarbij ik informatie van de catalogus zou koppelen aan bijvoorbeeld Facebook, LibraryThing, Blogger of RSS. Op die manier kan ik wanneer ik een boek bijvoorbeeld goed vond, het delen met andere vrienden op Facebook en hun tegelijkertijd op de hoogte brengen van de bibliotheekcatalogus.

Wat zijn volgens mij de belangrijkste trends op gebied van bibliotheekcatalogi?
Ten eerste is er volgens mij een evolutie merkzaam van een statische catalogussysteem naar een meer dynamische catalogussysteem. Ik wil daarmee zeggen dat de catalogus vroeger enkel informatie (overzicht titelbeschrijvingen) bood aan de gebruikers terwijl nu meer en meer interactie is tussen catalogi en gebruikers. Ten tweede kunnen gebruikers nu zelf ook via sociale bookmarking en my discoveries informatie uit de catalogus gebruiken, links leggen, waarderingen geven, enz.
Ten derde zijn/worden de bibliotheekcatalogi volwaardige sociale media.

Groetjes,

Sylvie

1 opmerking:

  1. Bedankt, Sylvie, voor deze uitgebreide bespiegelingen over sociale bibliotheekcatalogi (SOPAC's).
    Ik denk ook dat My Discoveries bij velen nog onbekend en bijgevolg onbemind is.
    Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen