woensdag 26 december 2012

Podcast en screencast

Hallo allemaal,

Zelf vond ik podcasts en screencasts een interessante ontdekking. Voor mij waren deze nieuw. Eerst en vooral vind ik de geluidskwaliteit wel sterk bij zowel podcasts als screencasts. Het is leuk om bijvoorbeeld via "itunes" verschillende mogelijke podcasts te kunnen beluisteren, je kan ook per thema selecteren.
Wat podcasts betreft zie ik voor de bibliotheek verscheidene mogelijkheden zoals het opnemen van lezingen, verhalen die aan kinderen worden verteld, bevindingen van de leesclubs. Deze activiteiten kunnen dan gedeeld worden met de gebruikers van de bib en opnieuw beluisterd worden. Ook de gebruikers zelf kunnen via podcasts hun bevindingen over gelezen boeken doorgeven aan de bib.

Wat screencasting betreft is deze wel interessant bij het geven van onder ander instructies over hoe te werken met de catalogus van de bib, hoe men boeken kan verlengen en/of reserveren. Men kan ook bijvoorbeeld via een screencast tonen aan de gebruikers van de bib hoe een podcast werkt, zodat de gebruiker bijvoorbeeld hun bevindingen van hun gelezen boeken kan delen met andere gebruikers van de bib.

Ik heb zelf een korte video podcast gemaakt over het boek "Haar naam was Sarah" van de auteur Tatiana De Rosnay. Het was voor mij de eerste keer dat ik een podcast heb gemaakt en deze via het programma podomatic. Zie deze link: http://79645.podomatic.com/entry/2012-12-26T02_51_48-08_00

Het is wel fijn om zelf podcast te maken. Het maken van mijn podcast gebeurde met een digitale videocamera en via het programma podomatic kan het gemaakte filmpje geüpload worden. Eigenlijk heel eenvoudig en vlug in gebruik. Nog een voordeel is dat je deze podcast kan delen met andere mensen en dat de anderen commentaren kunnen toevoegen.

Groetjes en veel kijkplezier,

Sylvie

3 opmerkingen:

  1. Sylvie,

    dat heb je mooi voor elkaar! Leuk gedaan, en tof dat het uitgeprobeerd hebt.

    groetjes klara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk! Heb het boek hier in de kast staan, en jouw bijdrage heeft me over de streep getrokken: ik zal het lezen. Ooit.
    Groetjes,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gedaan Sylvie, het nodigt echt om het boek te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen