dinsdag 18 december 2012

Instant messaging, skype en twitter

Wat het instant messaging of chatten betreft heb ik dit vroeger en nu al gebruikt via facebook. Het is wel handig om in facebook tegelijkertijd met verschillende vrienden te babbelen die online zijn.

Onlangs heb ik "google talk" uitgeprobeerd. Heel eenvoudig te gebruiken na het installeren van de software en de contacpersonen toe te voegen. Wat me opvalt is dat chatten heel vlug gaat en ik maak wel geregeld tikfouten. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van afkortingen en emoticons.

Voor privé-gebruik vind ik chatten echt wel leuk tussen vrienden want ook al is het niet in levende lijve toch kan je hele conversaties op het moment zelf doen. Op professioneel vlak zoals in bibliotheken vind ik het persoonlijk gemakkelijker te communiceren tussen collega's per telefoon, want op de chat kunnen misverstanden ontstaan in de schriftelijke communicatie. Via telefoon kan je ook via stemgeluid/intonatie meer verduidelijken. Wel een voordeel van chatten is dat het gratis kan, terwijl telefoon betalend is. Daarentegen is het wel handig om bijvoorbeeld een chatsessie te houden tussen personeel en bibliotheekgebruikers over bepaalde onderwerpen (bijvoorbeeld een leesgroep) maar dan op een zeker tijdstip en wanneer personeel beschikbaar is om te reageren.

Skype vind ik heel interessant om te communiceren met bijvoorbeeld mensen uit het buitenland. Eerst en vooral het is gratis, het is eenvoudig om te installeren, je krijgt (afhankelijk van geluids-en beeldinstellingen) op grote afstand een goed geluid en beeld, het is direct en je kan zelfs (wel zonder beeld) communiceren met drie personen.Wat ook een groot voordeel is van skype is dat je in vergelijking met andere IM programma's niet een specifiek account moet hebben. In tegenstelling tot google talk waar je wel een gmail account moet hebben. De chatfunctie op skype is handig voor wat vlug nieuws door te geven. In skype zie je ook wie er je gecontacteerd heeft wanneer je niet online was.

Persoonlijk maak ik niet echt gebruik (wel een login) van twitter. Daarentegen is het wel interessant om twitter in bibliotheken te gebruiken. Aangezien tweets wel handig zijn om vlug te lezen en te volgen. De tweets (zoals nieuws, activiteiten, tips) zijn actueel en er kan vlug op gereageerd en gehandeld worden. De gebruikers van de bib bekijken eerst graag het snelnieuws om daarna eventueel dieper te kijken.



1 opmerking:

  1. Dag Sylvie,

    Bedankt voor je bericht!

    Voor groepsvideobellen is er Skype Premium (betalend: http://www.skype.com/intl/nl/prices/premium/) of Google Hangouts (gratis, zeker eens het proberen waard): https://tools.google.com/dlpage/hangoutplugin

    Groetjes,

    Eva

    BeantwoordenVerwijderen