dinsdag 18 december 2012

Online samenwerken

Nog even terugkeren over online samenwerken...

Via google sites heb ik een wiki gemaakt over een project meer bepaald "Digitale toer in de bib". Het is eigenlijk bedoeld als soort werkinstrument tussen collega's. Ik heb het gewoon als een voorbeeld gemaakt met een eenvoudige lay-out. Het geeft ook een samenvatting weer van welke dingen ik al heb gezien.
In de praktijk is het nog niet toegepast tussen collega's. Misschien kan het nog in de toekomst gebruikt worden?
Zie link: https://sites.google.com/site/digitaletoerindebib/
Deze wiki is eenvoudig gemaakt met een lege sjabloon en dan telkens pagina's toegevoegd. Wel een thema aan toegevoegd om wat kleur te geven. Niet zo eenvoudig om hoofdpagina's in de juiste volgorde te plaatsen nadat ze gemaakt zijn. Wel eenvoudig om subpagina's te maken en geeft directe toegang tot de gewenste pagina. In de wiki zelf kan je ook gemakkelijk links plaatsen.

Via google drive heb ik een document gemaakt "Online delen". Ik vroeg aan aantal collega's wat ze vinden van deze manier van werken door middel van een korte opsomming te geven van de voor-en nadelen. Voor de ene collega was dit nieuw, voor de andere niet helemaal.
Zie link:
https://docs.google.com/document/d/14t8rVyQHps_8jNtaR5gbo5TbiTWtpHdGOWyaj7aefZA/edit
Persoonlijk vind ik het heel handig dat je de bewerkingen kan bekijken van de andere collega's, het krijgt zelfs een specifieke kleur. Wat ook een voordeel is dat je ook de revisie kan terug herstellen.
Om te starten waren een paar moeilijkheden met het bewerken van het document bij mijn collega omdat het e-mailadres waarnaar ik de link doorstuurde geen gmail-adres is.

Een wiki kan meer gebruikt worden voor het uitwerken van projecten, het is grootser dan een online kantoortoepassing. Je kan er bestanden in toevoegen en alle versies bekijken in de revisiegeschiedenis. In google drive worden eerdere versies gewist na 30 dagen indien je het niet expliciet hebt opgeslagen. Google drive bevordert de communicatie tussen collega's, tussen filialen en tussen bibliotheken wanneer er moet samengewerkt worden aan bepaalde documenten en/of spreadsheets.

Zowel wiki als online kantoortoepassingen zijn handige instrumenten om toe te passen in bibliotheken. Persoonlijk vind ik wiki meer voor grotere projecten waarbij er met een groter team aan kan gewerkt worden. Online kantoortoepassingen is meer voor kleinere projecten en waar veelvuldiger aan documenten samen kan gewerkt worden.

5 opmerkingen:

  1. Inderdaad een goede tip om te werken met verschillende kleuren. Birgit

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je maakt er werk van Sylvie! En fijn om te horen dat je collega's zo open staan om deze dingen mee uit te proberen en er mee over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw Sylvie, je zit echt boordevol leuke ideeën om alles in de praktijk om te zetten! Echt chic!!!

    Groetjes'

    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, tof dat je meteen zowel een wiki als een Google Document uitprobeert!
    In je bericht hierboven staat nog een belangrijk verschilpunt: een wiki kan uit meerdere pagina's bestaan (een wiki is eigenlijk een soort website), terwijl het bij Google Drive gaat om losstaande documenten.
    Groetjes, Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stukje! Wij gebruiken op ons werk sinds kort http://www.mett.nl , werkt ook erg makkelijk. Verder merk ik dat online werken met collega's echt veel tijd scheelt!

    BeantwoordenVerwijderen