woensdag 14 november 2012

Een leuke ervaring met RSS

Dag Allemaal!

Mijn ervaring met RSS en nieuwslezer was volledig nieuw. Wat zijn dat handige instrumenten! Ook voor de bibliotheek is deze manier van werken wel nuttig. Bijvoorbeeld een lijst maken in google reader met alle belangrijke nieuwsbrieven en relevante webpagina's voor de leeszaal. Waarbij de collega's van bijvoorbeeld de leeszaal gebruik kunnen maken van de sites die nuttig zijn voor deze dienstverlening.

Het verschil tussen RSS feeds en ontvangen van nieuwsbrieven per mail is dat deze laatste dikwijls meer tijd vraagt. Je moet soms eerst een mail sturen naar de provider om dan een nieuwsbrief te ontvangen. Verder zijn de nieuwsbrieven per mail allemaal apart aan te klikken en wanneer iemand anders al geklikt heeft dan merk je niet dat je het nog moet bekijken. Terwijl bij RSS feed kan je de nieuwsfeiten direct bekijken in een reader en ze worden dan nog geactualiseerd.

Drie RSS feeds die ik interessant vind:
1) Nieuwsbrief Bibnet
2) VVBAD Meta
3) Nieuws van Locus
Deze feeds zijn interessant om op de hoogte te blijven van recent bibiotheeknieuws. Bij VVBAD Meta kan je zelfs online de volledige versie in pdf formaat bekijken.

Ik vraag me alleen af welke voordelen je nog meer hebt met google reader dan met een snelkoppeling op het bureaublad of tabbladen plaasten bij favorieten? Ik veronderstel dat je bij een snelkoppeling de volledige site krijgt, terwijl je met RSS feeds via de reader ook een deel van de site en recent nieuws kan bekijken. RSS is ook een voordeel voor de zender maar hoe komt het dat er soms geen mogelijkheid bestaat om een RSS feeds te plaatsen in google reader?

Groetjes,

Sylvie

4 opmerkingen:

  1. Dag Sylvie, al druk bezig geweest lees ik. Bij het laatste stukje verlies je mee een beetje maar misschien omdat ik zelf nog zover niet zit?
    Ik hoop dat we alle 23 dingen zo interessant blijven vinden, dan komt het zeker goed.
    Groetjes Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Sylvie,

    Ik lees twee vragen in je goed gestoffeerde bijdrage.

    Ten eerste, of er RSS feeds zijn of niet hangt af van hoe en of de webmaster dit voorziet. Bij blogs is er standaard een RSS feed aanwezig. Maar sommige webmasters vinden het niet nodig om dat voor de reguliere website te voorzien. Daar kun je als ontvanger niets aan doen.

    Ten tweede, favorieten en snelkoppelingen zijn gebonden aan het toestel waarop je werkt. Google Reader is een toepassing 'in the cloud' wat wil zeggen dat je overal ter wereld waar er een internetverbinding is aan de websites / RSS-feeds kan.

    Groetjes,

    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé Eva,

      Ik heb inderdaad gezien dat je je feeds ook via Outlook bvb kan ontvangen, maar had er nog niet bij stilgestaan dat je die dan natuurlijk niet wereldwijd kunt bekijken.

      Groetjes,

      Mieke

      Verwijderen